1

Téma: TATRA 613 Ites

Luxusní limuzínu TATRA 613 vyráběla v několika verzích firma ITES. Článek je rozdělen na dvě části, přičemž jedna se věnuje verzi chromka a druhá verzi speciál. Podle dostupných informací bylo vyrobeno 30 – 50 tisíc těchto hraček všech verzí T-613.
TATRA 613 chromka na bowden - hračku vyráběl KOH-I-NOOR HARDTMUTH oborový podnik, závod 09 Trhové Sviny. Číslo zboží bylo 36311/01. Cena v době výroby 150 Kčs. Tato hračka se vyráběla přibližně v letech 1977-1985. Délka hračky je 290mm. Hračka byla balena v sádlovém papíru a následně v papírové krabici s přiloženým seznamem servisů a opravárenských míst hraček. Na krabici byla nakreslená červená 613, v dolní části pak byl návod k použití. U prvních hraček byla krabice dvoudílná, později již klasická s bočním otevíráním.
Tatra se vyráběla v několika barvách(řazeno dle současné vzácnosti) – světle žlutá, tmavě žlutá, modrá, červená, oranžová, bílá a černá(vyrobeno pouze několik desítek modelů z počátku série, poté se černá barva zakázala z důvodu nevhodnosti pro děti).
Existovala také verze VB. Tato verze neměla bowdenové ovládaní. Na tuto verzi se předělávaly klasické modré 613 a poté sloužily jako propagační předměty pro důležité návštěvy. Údaj o množství vyrobených verzí VB není znám, ale vzhledem k velmi malému výskytu hraček jich moc uděláno nebylo.
Hračka se skládá z několika desítek dílů. Podvozek hračky je z černého plastu. Na podvozku je uchycen opět klasický motor ITES 4,5V s převody . Poháněná je zadní náprava. V přední části je mechanismus zatáčení předních kol. Kola u T-613 jsou s disky se znakem T. Disky jsou chromované. Pneumatiky klasické verze s označením  ites 6,70 – 16. V zadní části podvozku je vývod bowdenu.
Na podvozku je osazen interiér, který má jako jednotlivé díly přední sedačky. V prostřední části vede bowdenové lanko pro zatáčení, ale je skryto pod tunelem převodovky. Interiér také obsahuje řadící páku.
Dalším dílem je skelet karoserie, který nese mnoho dalších dílů. V přední části obsahuje světelný tunel z průhledného plastu, kde je umístěna žárovka. Tunel pak ústí v předních 4     světlech. V přední části karoserie je chromovaný nárazník, na kterém je místo SPZ stříbrná nálepka s nápisem TATRA 613. Dále se na skeletu nachází v přední části boční blinkry a středová lišta se znakem. Dalším dílem je přední okno a výlisek zadních bočních oken a zadního okna. Tento výlisek drží vevnitř vozu na střeše. U hračky lze otevírat oboje přední dveře, které obsahují i vnitřní výplň dveří a také trojúhelníková okénka. Výplň dveří je i u zadních neotevíratelných dveří a je nalepena na karoserii. Skelet také nese přední palubní desku a jako samostatný díl pak budíky a volant. Vzadu jsou boční chromované mřížky větrání. Zadní chromovaný nárazník také tvoří rámeček zadních světel. Zadní světla jsou oranžové barvy. Mezi světly je umístěna stejná nálepka jako vepředu. Na hračce lze otevírat zadní kapotu, pod kterou je znázorněn motor – opět v chromovém provedení. Zbytek motorového prostoru je zaplněno černým výliskem.
Bowdenové ovládaní se skládá z několika dílů. Pomocí něj lze ovládat hračku vpřed,vzad a zatáčet doprava a doleva. Během jízdy nebo při stání lze také rozsvítit přední světla. Základ ovládaní byl vždy v bílé barvě. Boční a horní část se dělala v červené a zelené barvě a jejich kombinacích. Tlačítkami na stranách se ovládala jízda – červené a zelené tlačítko. V horní části pak bylo umístěno zelené tlačítko pro spuštění světel. Volant lze spatřit v bílé nebo žluté variantě. Bočník část ovladače je otevíratelná – zde se vkládala baterie pro provoz – plochá 4,5V(typ 313,314) nebo s dodávanou redukcí na 3 baterie typu 83 a 133.
Tato hračka se také prodávala ve verzi stavebnice – kompletně rozložené auto, které si mohl každý složit sám. Stavebnice se prodávala za cenu 160 Kčs. Jednotlivé díly byly uloženy v polystyrenovém zakladu, na který se nasazoval papírový poklop žluté barvy s nakreslenou červenou 613.
Další nabízenou verzí Tatry 613 byla verze ovládaná zvukem. Tatra byla vyráběna od roku 1984. Vyráběla se ve světle žluté barvě, součástí byly polepy, díky nímž se z 613 stala verze 623 NAREX. Ovladač se dělal v bílé nebo zelené barvě. Cena hračky v době výroby byla 360 Kčs(jedna z nejdražších hraček tuzemské výroby). Výrobcem těchto hraček byl závod GAMA n.p. Milevsko. Hračka byla prodávána pod značkou SPRINT, což je uvedeno jak na krabici, tak i na podvozku místo nápisu ITES. Krabice byla papírová s fotkami hračky. Oproti verzi na bowden měla několik úprav. Na střeše se nacházel mikrofon, který snímal okolní zvuky, a tím i zvuk z ovladače. Mikrofon je maskovaný jako majáček s megafonem. Maják a megafon je z gumy. Tento výlisek lze spatřit v hnědo-červené nebo modré variantě. Velmi výjímečně se místo gumového výlisku nachází plastový červený majáček s bílou podstavou. Vedle mikrofonu je červené tlačítko, kterým se hračka zapne. Hračka přišla o otevírací kapotu. V motorovém prostoru jsou totiž umístěny dvě baterie. Na vnitřní straně kapoty je pak nalepeno výrobní číslo hračky, které bylo u těchto verzí používáno u každého kusu. U hračky také nelze otevřít přední dveře. Hračka je naprosto uzavřena, kompletní prosklení vozu je z neprůhledného plastu. V celé vnitřní části je umístěna elektronika pro ovládání jízdy. Dalším rozdílem je páté kolo na podvozku uprostřed vozu. Při jízdě vpřed jede auto rovně, při jízdě vzad couvá v dané kruhové dráze právě díky prostřednímu otočnému kolu. Přední kola jsou napevno a vůbec se nedotýkají země.
Mezi nejčastější poškození chromky patří hlavně ulomená řadící páka, prasklé sloupky čelního skla nebo poškozené rámečky zadních světel.

TATRA 613 speciál na bowden – stejně jako se objevil nový model 613 z Kopřivnice, objevil se také nový typ hračky. V roce 1985 nahradil ve výrobě speciál dosavadně vyráběnou verzi chromka. Hračku vyráběla GAMA n.p. České Budějovice, závod 04 Trhové Sviny. Cena verze na bowden byla 150 Kčs. Hračka byla baleno v sádlové papíře a poté v krabici zelené barvy s nakreslenou, žlutou T-613. Tatra se vyráběla v několika barvách(řazeno dle současné vzácnosti) – žlutá, modrá,červená.
Základ celé hračky vycházel z verze chromka. Plato podvozku je mírně odlišné. Hlavní     změnou je nová maska vozu z černého plastu a nové boční blinky z průhledného plastu. Také přední a zadní nárazník byl z černého plastu. Nově byly také černí zadní větrací mřížky     a nové světla bez rámečků z oranžového plastu, vyjímečně z mléčného plastu.. V místech SZP byly opět nálepky s nápisem TATRA 613. Také výplň zadních dveří již nebyla nalepena na karoserii, ale držela pomocí výstupku
na interiéru.
Ovladač byl však zcela nový. Nově s tzv.kolébkovými vypínači. Ovladač se skládal z několika částí, přičemž tyto části byly černé nebo oranžové a ovladače lze spatřit v různých kombinacích těchto barev. Provoz zajiš´tovaly totožné baterie jako u chromky, funkce byly taktéž stejné. Na rozdíl od chromek, kde byly vždy disky a maketa motoru stříbrná a podvozek černý, bylo     u speciálu hned několik barevných provedení. Disky lze spatřit v stříbrné, šedé nebo bílé     verzi, stejně tak maketu motoru. Podvozek byl buď černý, hnědý nebo modrý.
Tatra 613 speciál se také vyráběla ve verzi maketa. Číslo zboží  bylo 47127/01. Cena verze maketa byla 79 Kčs. Krabice byla shodná s verzí na bowden, jen byla vepředu označena nálepkou MAKETA. Liší se samozřejmě také výrobním razítkem uvnitř krabice. Jediným rozdílem oproti bowdenové verzi byla absence motoru pro pohon, žárovky a ovladače. Přední kola jsou napevno rovně.
Další verzí byla samozřejmě hračka ovládaná zvukem. Cena byla zachována – 360 Kčs. Auto mělo opět zrušený interiér a motorový prostor díky pohonné jednotce. Vyráběla se ve světle žluté verzi, lze ji také spatřit v poměrně vzácné modré verzi.
Mezi nejčastější poškození speciálu patří stejně jako u chromky patří ulomená řadící páka a prasklé sloupky čelního skla, někdy ulomený boční blinkr.

2

Re: TATRA 613 Ites

Pěkný článek,jen jeden dotaz na Tatru ovládanou zvukem.Mám ji i v modré barvě s polepy.Tak nevím dělala se i v tomto modrém provedení?

3

Re: TATRA 613 Ites

Pokud vím, tak T-613 chromka ovládaná zvukem se dělala z výroby pouze ve světle žluté, verze T-613 Speciál pak ve světle žluté a modré barvě.

4

Re: TATRA 613 Ites

nabytekzmasivu.4fan.cz