1

Téma: TATRA 813 Ites

Tahač těžkých přívěsů Tatru 813 vyráběla firma ITES. Hračku na setrvačník vyráběl KOH-I-NOOR HARDTMUTH oborový podnik, závod 09 Trhové Sviny. Číslo zboží verze setrvačník bylo 35588/01. Verze na bowden se dělaly přibližně od roku 1980, verze na setrvačník od roku 1985. Cena v době výroby byla pro verzi na bowden 125 Kčs a pro verzi setrvačník 61 Kčs. Délka hračky je 255mm. Tatra se dělala v provedení na bowden nebo na setrvačník. Každá verze měla odlišnou krabici. Verze na setrvačník zelenou s nakreslenými vozy T-813, verze na bowden pak žluto-červenou krabici s obrázkem hračky a v pozadí kluka, který si s ní hraje.
Barevné provedení byly tyto – pohon bowdenem – hnědá(do výroby se nedostala),červená,světle modrá a žlutá. Provedení na setrvačník se dělalo v barvě červené,tmavě modré, světle modré a žluté. Lze také spatřit kombinaci barev korby a kabiny.
Ke hračce se také vyráběl podvalník TRANSPORTA P32, který šel za hračku zapřáhnout, ale o tom až v jiném článku.
Jako prototyp lze spatřit verzi T-813 na bowden v hnědé barvě, která byla zobrazena na krabici, ale nikdy se do výroby nedostala. Existuje také prototyp dvounápravového tahače, kde se baterie vkládají do zadní části podvozku.
Hračku na bowden pohání klasický motor od Itesu na 4,5 V. Hračka se skládá z plechového výlisku podvozku, který byl v několika barvách(nejčastěji černý, někdy červený,šedý,slonová kost nebo modrý). Na podvozku je umístěn motorek s převody, které pohání zadní nápravu. V přední části se nachází mechanismus zatáčení obou předních náprav, přičemž kola na přední nápravě zatáčí více než na druhé nápravě jako u skutečné Tatry. Ve verzi na setrvačník jsou kola napevno rovně. Na podvozku jsou nápravy s koly, které lze nalézt ve dvou typech – jeden typ napodobuje dokonale originál a používal se u prvních hraček, poté jej nahradily kola se znakem T(unifikace s koly pro Tatru 613). Barva disků byla bílá, vyjímečně lze spatřit disky v šedé barvě. Pneumatiky standartní typu Ites jako u všech hraček s označením ites 6,70 – 16. U verze na setrvačník lze narazit na pneumatiky výrazně menší a užší, které nenesou žádné označení.
Hračka se dále skládá z rámu v bílé barvě, který je nasazen na podvozku. V přední části naznačuje nárazník a v něm jsou umístěny 4 světla. Vzadu je pak nárazník zakončený na obou stranách červeným dílkem z měkčeného plastu, který znázorňuje odrazky. Na rámu je také bedna pro nářadí a nádrž. Rám zároveň vytváří podběhy.
Dalšími díly je korba a kabina. Na korbě je umístěno rezervní kolo a vedle něj je díra pro vývod bowdenu.
Kabina se skládá z několika dílů – blinkry, majáček, přední maska, volant, papírové znázornění interiéru vozu a střecha. Volant lze spatřit ve dvou barevných verzích – bílá a mléčně průhledná. Na kabinách provedení s bowdenem byly také zrcátka v bílé barvě se stříbrnou, kovovou, odrazovou ploškou. Na střeše je náznak dvou poklopů, ale u skutečných Tater byl poklop pouze jeden(dva byly u vojenských aplikací KOLOS).
Bowdenovým ovládaním hračky lze uvést hračku do chodu vpřed,vzad a zatáčet vpravo nebo vlevo.
Pro jízdu slouží dvě tlačítka v barvě červená a zelená. Zatáčení hračky lze ovládat volantem – u starších kusů byl volant bílý, u novějších černý, který se lišil i vzhledem.
Baterie se vkládaly do ovladače po odejmutí spodního krytu. Provoz zajišťovaly 2 baterie typu 83,133,134, které poskytovaly hračce napětí 3V, ale motor byl na 4,5V, čímž se docílilo menší rychlosti hračky.
Mezi časté poškození patří hlavně ulomený zadní nárazník s odrazkami, vylámaná mřížka masky nebo ulomená rezerva.

2 Naposledy upravil: bigbobek2 (21.04.2013 07:05:01)

Re: TATRA 813 Ites

Dobrý den mám dotaz nema tu nekdo navic rezervu na tatru 813 a majacek dekuji muj nejl je petr.pffeifer@seznam.cz

3

Re: TATRA 813 Ites

Nemáte někdo prosím ovladače na tatru 613 narex?Na ceně se dohodneme

4

Re: TATRA 813 Ites

http://nabytekzmasivu.www3.cz/